Ludzie różnią się między sobą. Ten fakt jest bardzo często powodem postaw nietolerancyjnych, agresji i wrogości wobec inności. Zajęcia są okazją do lepszego poznania się, sprzyjają refleksji na temat podobieństw i różnic między ludźmi.
Cele Uświadomienie uczniom faktu istnienia podobieństw i różnic między ludźmi Kształtowanie postaw tolerancji Wspierania poczucia własnej wartości Metody Praca indywidualna, w małych grupach i z całym zespołem klasowym, dyskusja na forum Pomoce dydaktyczne Narysowane lub namalowane obrazki przedstawiające pogodę słoneczną ,deszczową, burzową, wietrzną, mglistą ( rozwieś je w różnych miejscach na sali), wycięte serduszka, przynajmniej po trzy dla każdego dziecka, tekst opowiadania „ Na dużej przerwie”
Przebieg zajęć 1.Zaproś dzieci wchodzące do sali, aby stanęły przy obrazkach symbolizującym nastrój, w jakim rozpoczynają zajęcia. W grupach, które w sposób naturalny powstały, zachęć do rozmowy na ten temat. Podkreśl, że znalazły się w małej grupie, którą coś łączy.
2. Usiądźcie w kręgu. Trzymając koniec kłębka włóczki, rzuć kłębek do wybranej przez Ciebie osoby, mówiąc: Joasiu,( Zosiu, Krzysiu itp. ) jestem do Ciebie podobna w tym, że ............( jesteśmy dziewczynkami, mieszkamy w Polsce itp.) Różnię się od Ciebie tym, że........
3. Przeczytaj uczniom tekst opowiadania pt. „Na dużej przerwie”. Porozmawiaj z dziećmi o zachowaniu się bohaterów, wyjaśnij pojęcia: tolerancja, godność, światopogląd. Każdy z nas jest najważniejszy, bo jedyny i niepowtarzalny. Z tego faktu wynika to, że każdy z nas: mały, duży, niebieskooki, zielonooki, biały, czarny, ten, kto jest grzeczny i ten, kto jest niegrzeczny, bogaty, biedny, zdrowy i chory, posiada swą godność osobistą. Posiadają ja wszyscy ludzie na świecie. Godność osobistą posiadamy tylko dlatego i aż dlatego, że jesteśmy ludźmi.
4. Pokaż dzieciom pudełko i powiedz, że są w nim „zaczarowane słowa”. Wyjmij dyskretnie jedno serce i podaj dziecku mówiąc „ Cenię Cię za to, że............” ( Uczniowie na pewno będą mieli ochotę wręczyć takie serduszka swoim kolegom) 5. Zapytaj dzieci o to, jak rozumieją zdanie: Inni to także my.
6. Na zakończenie można stworzyć wspólną listę podobieństw i różnic występujących w grupie.
Opracowała: mgr Irena Jerońska
|